الإنترنت تساهم في الاقتصاد المصري بمبلغ 15.6 مليار جنيه عام 2011
28/11/2012
قدمت Google ومجموعة بوسطن الاستشارية دراسة جديدة بعنوان "مصر في مفترق طرق: مساهمة الإنترنت في تحول الاقتصاد المصري". وقد أعد هذا التقرير المستقل مجموعة بوسطن الاستشارية بتكليف من Google في محاولة لتوصيف طبيعة وحجم تأثير الإنترنت في الاقتصاد المصري. ويسلط التقرير الضوء على الميزات وعوامل النجاح الرئيسية المتوقعة بالنسبة إلى النمو الاقتصادي لمصر في المستقبل.
يقول سمير البهائي، المدير الإقليمي للسياسات العامة والعلاقات الحكومية لشركة Google في الشرق الأوسط وشمال أفريقيا "نظرًا لما تتمتع به مصر من أكبر عدد بين مستخدمي الإنترنت على مستوى الشرق الأوسط وشمال إفريقيا - 31 مليون اعتبارًا من تموز (يوليو) 2012 - فقد أصبحت قدرة الإنترنت الهائلة على المساهمة في تنمية المجتمع والاقتصاد شيئًا لا خلاف عليه". ويضيف "مهمتنا في Google هي تنظيم المعلومات حول العالم وتسهيل الوصول إليها والإفادة منها عالميًا، ومن ثم فإن هذه الدراسة تأتي في إطار مساهمة Google في إثراء المعلومات المتوفرة حول ميزات الإنترنت كما أنها مبادرة لشرح كيفية استفادة مصر من هذه الميزات".
يشير تقرير مجموعة بوسطن الاستشارية إلى أن إسهام الإنترنت في الاقتصاد المصري عام 2011 يُقدر بمبلغ 15.6 مليار جنيه،
بواقع 1.1% من إجمالي الناتج المحلي، وهي نسبة كبيرة إذا قارناها بحصة قطاعات أخرى في إجمالي الناتج المحلي لمصر من بينها قطاع الخدمات الصحية (1.3%) والتعليم (1.1%) وتكرير النفط (1.1%). وتقول الدراسة أن إسهام الإنترنت في الاقتصاد المصري جاء مدفوعًا بالابتكار وريادة الأعمال، وهو ما شجع الأفراد والشركات الخاصة على الاستثمارات علاوة على الاستثمارات الحكومية في تطوير البنية التحتية وتحسين الحصول على خدمة الإنترنت.
كما أن هذا التقرير، الذي يتناول إسهام الإنترنت في الاقتصاد المصري، يسلط الضوء على حقيقة مفادها أن الإنترنت تعزز من النمو بما توفره من نماذج تجارية جديدة، بالإضافة إلى أنها تدعم تنمية الصادرات والخفض من تكلفة التسويق والتوزيع في الأسواق الأجنبية وزيادة الإنتاجية. ويضيف التقرير أنه على الرغم من امتلاك 59% من الشركات الكبرى و41% من الشركات متوسطة الحجم مواقع على الويب، لا يمتلك سوى 13% من الأنشطة التجارية الصغيرة مواقع على الويب. إلا أن الإنترنت بإمكانه رفع مستوى منافسة هذه الكيانات الصغيرة من خلال توفير قنوات منخفضة التكلفة للإعلان والتوزيع.
بينما يشير التقرير إلى أن مصر تحقق تقدمًا في ما يتعلق بالبنية التحتية والاستخدام، لا يزال هناك قدر كبير من الفرص والقدرات التي يمكن من خلالها الوصول إلى القيمة الحقيقية للإنترنت. تسرد الدراسة ثلاثة عوامل رئيسية للنمو في اقتصاد الإنترنت المصري وهي كما يلي: الكشف عن الإمكانيات الكامنة في التجارة الإلكترونية من خلال إجراء التطويرات اللازمة على مستوى العرض والطلب على حد سواء، وتعزيز الاحتواء الإلكتروني من خلال توفير الحصول على خدمة الإنترنت في مختلف أنحاء مصر، وتشكيل أعمال تجارية مشتركة يتم استغلال الإنترنت فيها استغلالاً تجاريًا.
وبناءً على ما حققته بلدان أخرى من نماذج نجاح، يوضح التقرير أن اقتصاد الإنترنت في مصر يمكنه تحقيق طفرة نمو كبيرة خلال السنوات الخمسة المقبلة تقدر بنسبة 22% في العام بقيمة اسمية مع تحقيق ميزات مذهلة للمستهلكين والأنشطة التجارية والمجتمع ككل بحيث يزيد المبلغ عن 52 مليار جنية مصري بحلول عام 2017.
يقول ديفيد دين، شريك بارز ومدير إداري لدى مجموعة بوسطن الاستشارية "إن اقتصاد الإنترنت في مصر يقف الآن على مفترق طرق. ذلك أن هناك خياران هما: الاستمرار في السياسات المتبعة نفسها، أو اتخاذ خطوات جريئة الآن للكشف عن القدرات الكامنة في التجارة الإلكترونية ولتنشيط التعاملات المشتركة بين الأنشطة التجارية عبر الإنترنت، وهو ما يؤدي بدوره إلى تحقيق نمو كبير في إسهام الإنترنت ضمن إجمالي الناتج المحلي المصري".
وتهدف Google من خلال التكليف بإعداد هذا التقرير إلى توفير رؤية أفضل للتأثير الاقتصادي للإنترنت، كما تهدف إلى التعرف على مزيد من الفرص التي توفرها شبكة الإنترنت وكيفية تحقيق أكبر قدر من الاستفادة من هذه الفرص في مصر. وقد تبنت Google فرصة من بين هذه الفرص ألا وهي الاستثمار في إثراء المحتوى العربي على الإنترنت من حيث الجودة والكم. ذلك أن تعريب الإنترنت يعد عنصرًا أساسيًا ضمن إستراتيجية Google في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا، كما يأتي ضمن التزام Google بتعليم المستخدمين بلغتهم.
الناشر: سمير
البهائي، المدير الإقليمي للسياسات العامة والعلاقات الحكومية، الشرق الأوسط وشمال أفريقيا
The Internet contributed EGP 15.6 billion to the Egyptian Economy in 2011
Google and The Boston Consulting Group (BCG) presented a new study entitled “Egypt at a Crossroads: How the Internet is Transforming Egypt’s Economy”. The independent report was prepared by The Boston Consulting Group after being commissioned by Google in an attempt to describe and quantify the way the Internet is affecting the Egyptian economy. The report highlights the benefits and key success factors for Egypt’s future economic growth.
“With the largest population of Internet users in the MENA region – 31 million as of July 2012 – the Internet’s immense potential to contribute to the development of society and the economy is something that can no longer be ignored,” said Samir ElBahaie, Head of Public Policy & Governmental Relations in MENA. “At Google, our mission is to organize the world's information and make it universally accessible and useful; this study is just one way that Google is contributing to the wealth of information available about the benefits of Internet and taking the lead on how Egypt can realize them.”
The BCG report shows that in 2011 the Internet contributed an estimated EGP 15.6 billion to the Egyptian economy which constitutes 1.1 % of GDP and is comparable to the GDP share of other sectors in Egypt including health services (1.3%), education (1.1%) and oil refining (1.1%). According to the study, the Internet’s contribution to Egypt’s economy has been driven by innovation and entrepreneurship, prompting investments by individuals and private companies as well as government investments in infrastructure development and improving access to the Internet.
The report on the contribution of the Internet to the Egyptian economy highlights the fact that the Internet promotes growth by enabling the development of new business models, supports development of exports, lowers the cost of marketing and distribution to foreign markets and increases productivity. The report shows that where 59% of large companies have websites, and 41% of medium sized businesses have websites, only 13% of small businesses do. The Internet can level the playing field for these smaller entities by providing cost effective advertising and distribution channels.
While the report shows that Egypt is making progress in terms of infrastructure and usage, there are still vast opportunities and much potential to capture the true value of the Internet. The study identifies three primary drivers of growth for Egypt’s Internet economy: unlocking the potential of e-commerce with improvements needed on both the supply and demand side; promoting e-inclusion by expanding the reach of the Internet across Egypt; and building business engagement by leveraging the Internet commercially.
Based on the successes of other countries, the report projects that Egypt’s Internet economy could grow substantially over the next five years at an estimated 22% per year in nominal terms with significant benefits to consumers, businesses and society overall to reach more than 52 billion Egyptian pounds by 2017.
“Egypt’s Internet economy is now at a crossroads. The choice is whether to continue with business as usual or to take bold steps now to unlock the potential of e-commerce and energize online business-to-business transactions, thereby driving substantial growth in the Internet’s contribution to Egypt’s GDP” stated David Dean, Senior Partner and Managing Director at the Boston Consultancy Group.
By having commissioned this report, Google aims to providing a better understanding of the economic impact of the Internet, identify the additional opportunities the Internet represents and how Egypt can make the most of them. One opportunity Google has embraced is investing in enhancing the quality and quantity of Arabic content on the Internet. The Arabization of the Internet is a crucial component of Google’s strategy in the MENA region and is part of Google’s commitment to educate users in their own language.
“With the largest population of Internet users in the MENA region – 31 million as of July 2012 – the Internet’s immense potential to contribute to the development of society and the economy is something that can no longer be ignored,” said Samir ElBahaie, Head of Public Policy & Governmental Relations in MENA. “At Google, our mission is to organize the world's information and make it universally accessible and useful; this study is just one way that Google is contributing to the wealth of information available about the benefits of Internet and taking the lead on how Egypt can realize them.”
The BCG report shows that in 2011 the Internet contributed an estimated EGP 15.6 billion to the Egyptian economy which constitutes 1.1 % of GDP and is comparable to the GDP share of other sectors in Egypt including health services (1.3%), education (1.1%) and oil refining (1.1%). According to the study, the Internet’s contribution to Egypt’s economy has been driven by innovation and entrepreneurship, prompting investments by individuals and private companies as well as government investments in infrastructure development and improving access to the Internet.
The report on the contribution of the Internet to the Egyptian economy highlights the fact that the Internet promotes growth by enabling the development of new business models, supports development of exports, lowers the cost of marketing and distribution to foreign markets and increases productivity. The report shows that where 59% of large companies have websites, and 41% of medium sized businesses have websites, only 13% of small businesses do. The Internet can level the playing field for these smaller entities by providing cost effective advertising and distribution channels.
While the report shows that Egypt is making progress in terms of infrastructure and usage, there are still vast opportunities and much potential to capture the true value of the Internet. The study identifies three primary drivers of growth for Egypt’s Internet economy: unlocking the potential of e-commerce with improvements needed on both the supply and demand side; promoting e-inclusion by expanding the reach of the Internet across Egypt; and building business engagement by leveraging the Internet commercially.
Based on the successes of other countries, the report projects that Egypt’s Internet economy could grow substantially over the next five years at an estimated 22% per year in nominal terms with significant benefits to consumers, businesses and society overall to reach more than 52 billion Egyptian pounds by 2017.
“Egypt’s Internet economy is now at a crossroads. The choice is whether to continue with business as usual or to take bold steps now to unlock the potential of e-commerce and energize online business-to-business transactions, thereby driving substantial growth in the Internet’s contribution to Egypt’s GDP” stated David Dean, Senior Partner and Managing Director at the Boston Consultancy Group.
By having commissioned this report, Google aims to providing a better understanding of the economic impact of the Internet, identify the additional opportunities the Internet represents and how Egypt can make the most of them. One opportunity Google has embraced is investing in enhancing the quality and quantity of Arabic content on the Internet. The Arabization of the Internet is a crucial component of Google’s strategy in the MENA region and is part of Google’s commitment to educate users in their own language.
Posted by: Samir ElBahaie, Head of Public Policy & Government Relations, MENA